Palenie papierosów ma wpływ na zdrowie i wygląd skóry- sprawdź jaki

Negatywny wpływ palenia papierosów na ludzki  organizm jest znany  od dawna.  Mimo to, duża  część populacji świadomie czerpie przyjemność z owego nałogu. 

Jak palenie papierosów wpływa na skórę?

Substancje chemiczne zawarte w dymie papierosowym, jak również sama nikotyna, nie tylko zwiększają ryzyko zachorowania na liczne nowotwory (w tym raka płuc, raka skóry),choroby układu krążenia i układu oddechowego, lecz w dużej mierze odpowiadają za przedwczesne starzenie się skóry.

Skóra nałogowego palacza jest matowa i wiotka. Odcień skóry jest nierównomierny, szary bądź żółtopomarańczowy. Skóra jest sucha i  niedotleniona, ponieważ dym tytoniowy powoduje uszkodzenia struktur włókien kolagenowych. Szybkiemu rozpadowi  ulega również kwas hialuronowy, który odpowiada za zatrzymanie wody w skórze. Wszystkie te zmiany spowodowane są ograniczonym dostępem tlenu do komórek i nadmierną ekspozycją na toksyczne substancje chemiczne zawarte w dymie papierosowym.

Palenie papierosów a starzenie się skóry

Szczególną cechą osób palących papierosy jest powstawanie charakterystycznych zmian na twarzy, tzw. „linii palacza”, czyli pionowych zmarszczek w okolicach ust. Są one wynikiem powtarzającego się ruchu wkładania papierosa do ust i zaciągania się dymem papierosowym. To z kolei prowadzi do zwężenia ścian  naczyń krwionośnych, niedotlenienia tkanek oraz niszczenia włókien kolagenowych w obrębie czerwieni wargowej. Powstałe w ten sposób zmarszczki są bardzo trudne do zlikwidowania i wraz z wiekiem coraz bardziej widoczne.

Dodatkowo u palaczy zaobserwowano worki pod oczami i obwisłe policzki, spowodowane degeneracją włókien podporowych: kolagenu i elastyny.

Również częstą zmianą w wyglądzie skóry u palaczy są teleangiektazje, czyli rozszerzone naczynia krwionośne.

Udowodniono, iż palenie papierosów jest czynnikiem zaostrzającym postać kliniczną cellulitu, ponieważ zaburza ukrwienie obwodowe.

palenie_papierosów_skóra

Jak powinna wyglądać pielęgnacja skóry palacza ?

Najprostszym sposobem jest oczywiście zerwanie z nałogiem…

W pielęgnacji domowej nie powinno zabraknąć kosmetyków, w których składzie znajdzie się witamina A, która chroni skórę przed  wolnymi rodnikami  (u palaczy zaobserwowano zmniejszony poziom tej witaminy) C i E, kolagen, kwas hialuronowy, koenzym Q10, olejek arganowy (prawdziwy zastrzyk substancji odżywczych dla skóry).

Profesjonalna pielęgnacja skóry w gabinecie kosmetycznym to przede wszystkim zabiegi złuszczające, odżywcze, nawilżające i odmładzające.

Szczególnie polecanym zabiegiem jest peeling z witaminą C i kwasem ferulowym, który ma silne właściwości antyoksydacyjne, dotleniające i działa niejako „wymiatacz” wolnych rodników.

W celu rewitalizacji skóry doskonale sprawdzi się wodorowe oczyszczanie twarzy i karboksyterapia jak również zabiegi  laserowe – szczególnie zamykające naczynka czy redukujące przebarwienia.

Kosmetologia estetyczna wykorzystuje także wiele aparatów, których celem jest pobudzenie procesów odmładzania w skórze. W przypadku „chomików”, widocznego spadku jędrności warto pomyśleć o technologii skoncentrowanych ultradźwięków HIFU a w przypadku licznych zmarszczek, należy skupić się na zagęszczeniu skóry – polecana technologia zabiegowy, to radiofrekwencja mikroigłowa.

Jako dopełnienie terapii można zastosować wypełniacze na bazie kwasu hialuronowego czy botox.

Palenie papierosów a odżywianie

Osoby palące powinny szczególnie zadbać o swoją dietę, które choć częściowo skompensuje szkody wywołanie przez dym papierosowy. Warto  spożywać dużo owoców i warzyw bogatych w witaminę C i A. Tak więc w jadłospisie nie powinno zabraknąć papryki, cytrusów ,natki pietruszki ,pomidorów, kiwi, czarnych porzeczek czy wiśni.  Beta karoten znajdziemy także w dyni, marchwi, jarmużu czy morelach.

Bardzo ważną grupę warzyw stanowią warzywa krzyżowe:  brokuły, kalafior, brukselka, kapusta, rzepa i boćwina ponieważ działają antynowotworowo.

W utrzymaniu dobrego stanu serca palacza pomoże witamina E zawarta w dobrej oliwie, pestkach dyni, migdałach i orzechach .

I co najważniejsze, nawadniać organizm pijąc minimum 1,5 litra wody mineralnej dziennie.

Autorka tekstu:

Magdalena Możdżeń

dyplomowana kosmetyczka

Lubisz być na bieżąco z nowościami urodowymi?
Zapisz się dziś na nasz profesjonalny newsletter! Dzięki temu nie ominie Cię żadna promocja a do tego zyskasz dostęp do najnowszych informacji o pielęgnacji ciała i twarzy!
Wyrażam zgodę na przeniesienie moich danych osobowych do GetResponse ( more information )