Czy Twoje postanowienia noworoczne są SMART?

Statystyki podają, że większość postanowień noworocznych jest porzucana już w 2 tygodniu stycznia!

Opada pierwszy entuzjazm i władzę nad naszą codziennością przejmują nawyki, które wypracowaliśmy w minionym roku.

Jeśli zależy Ci na tym aby w tym roku zrealizować swoje postanowienia noworoczne,

to koniecznie przeczytaj nasz mini-poradnik i wykonaj proste zadania.


Nie od wczoraj wiadomo, że wiele postanowień podejmujemy pod wypływem emocji czy presji zewnętrznej.

Czy w tym roku działałaś inaczej?

Pamiętaj! Tylko twoje własne, na 100% ważne dla ciebie, cele mają szansę na realizację – właśnie dlatego, że są istotne dla ciebie i twojego życia!

Zastanawiasz się od czego zacząć, żeby zagwarantować sobie sukces?

Psycholodzy od lat badają dlaczego tak łatwo porzucamy realizacje celów. Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo porażki zalecają aby w pierwszym kroku planowania postanowień noworocznych skorzystać z zasady SMART.

cele_postanowienia_noworoczne


Po pierwsze: sprawdź czy twoje postanowienia są dobrze SPRECYZOWANE.

Musisz wiedzieć na jakim efekt ci zależy.

Twój cel musi być zapisany (nie w myślach – tylko na papierze) w sposób konkretny i jednoznaczny.

Tu nie ma miejsca na swobodną interpretację.

Postanowienia typu: schudnę 10kg albo zacznę regularnie ćwiczyć – to idealne kandydatki na szybkie porzucenie.

Jak więc prawidłowo zapisać swój cel? Dla przykładu:
30 marca br. Moja waga wynosi 65kg i noszę ubrania w rozmiarze 38,
2 razy w tygodniu robię 45’ trening (w domu/w fitness klubie),
Codziennie rano zaczynam dzień od szklanki wody z cytryną.

Zadanie dla Ciebie:

Czy twoje cele są zapisane? Dobrze żeby były łatwo dostępne, tak abyś w każdej chwili mogła do nich sięgnąć.

Teraz sprawdź czy są dobrze sprecyzowane. Jeśli tego potrzebują, to uzupełnij brakujące sformułowania.

 


Po drugie: sprawdź czy twoje postanowienia są MIERZALNE.

Prawidłowo zapisany cel musi dać możliwość mierzenia postępów w jego realizacji.

Najważniejsze jest abyś wiedziała po czym poznasz, że twój cel został osiągnięty.

Dlatego nie warto zapisać: schudnę tylko dookreślić ile i do kiedy: 30 marca br. moja waga wynosi 65kg i noszę ubrania w rozmiarze 38.

Polecamy także wyznaczenie tzw. kamieni milowych, które ułatwią kontrolę postępów.

Przecież nie będziesz czekać z ważeniem na koniec marca – tylko potrzebujesz kontroli na bieżąco.

Warto więc doprecyzować postanowienie. Dla przykładu: 30 marca br. moja waga wynosi 65kg i noszę ubrania w rozmiarze 38. Ważę się w każdą sobotę rano i sprawdzam czy schudłam o założone 80 dkg. Tak zapisany cel możesz weryfikować na każdym etapie jego realizacji.

Zadanie dla Ciebie:

Pomyśl chwilę i zapisz kamienie milowe dla swoich celów.

ele_postanowienia_noworoczne

Po trzecie: sprawdź czy twoje postanowienia noworoczne są dla ciebie ATRAKCYJNE.

Czy twoje postanowienia są rzeczywiście twoje?

Czujesz dreszczyk emocji myśląc o tym jak fantastycznie będzie się czuła po ich realizacji?

A może to otoczenie wywiera na ciebie presję i tak naprawdę wcale nie zależy ci na tym, żeby nosić ubrania w rozmiarze 38, bo 42 jest dla ciebie ok.?

Zadanie dla ciebie:

Gorąca zachęcam cię do chwili refleksji.

Bez sensu jest robienie postanowień noworocznych, które długofalowo nie będą dla ciebie atrakcyjne.

Przecież ich realizacja będzie wymagała od ciebie czasu, energii, często pieniędzy.

Kiedy w którymś momencie porzucisz ich realizację, wpłynie to na twoją samoocenę (jestem słaba, nie mam silnej woli etc.) – czy rzeczywiście warto?

Z drugiej strony – kiedy upewnisz się, że cel jest atrakcyjny, to koniecznie zapisz dlaczego. W przyszłości, kiedy stracisz zapał, łatwo wrócisz do swoich zapisków i powrót motywacji gwarantowany!


Po czwarte: sprawdź czy twoje postanowienia noworoczne są REALISTYCZNE.

Przede wszystkim pomyśl, czy masz odpowiednie zasoby do ich realizacji?

Najważniejszy z nich, to czas, którego brak jest uznawany za najpopularniejszą wymówkę.

Czy realistyczne jest zakładanie, że schudniesz 10 kg tak po prostu? Z pewnością nie!
Jeśli w minionym roku nie schudłaś a może nawet trochę przytyłaś, bo nie miałaś czasu na przygotowanie jedzenia w domu a o aktywności fizycznej mogłaś tylko pomarzyć – to co powinnaś zmienić w tym roku? Skąd weźmiesz czas na robienie zakupów, gotowanie i aktywność fizyczną?

Zadanie dla ciebie:

Sama widzisz, że taki cel jak odchudzanie wymaga dużo więcej uwagi i planowania niż początkowo zakładałaś.

Zatrzymaj się na 5 minut, pomyśl i zapisz skąd weźmiesz czas na realizację swoich celów.

zdrowe_jedzenie_aktywnosc_fizyczna

Po piąte: sprawdź czy twoje postanowienia noworoczne mają określony TERMIN realizacji.

Zapisany, konkretny termin zwiększa mobilizację do działania.
Jeśli nie oznaczysz daty, to łatwo wpadniesz w pułapkę odkładania na później i szukania wymówek: co prawda w tym tygodniu nie schudłam ale… byłam w delegacji, były imieniny cioci, urodziny koleżanki etc.

Takich pułapek czeka na Ciebie mnóstwo.

Dlatego ważne jest abyś systematycznie kontrolowała swoje postępy i odpowiednio reagowała na potknięcia.

Zadanie dla ciebie:

Przed tobą wiele pułapek i trudnych momentów.

Zatrzymaj się na 5 minut.

Pomyśl jakie niebezpieczeństwa czyhają na ciebie w trakcie realizacji celów i już dziś zapisz jak na nie zareagujesz.

W trudnych chwilach podziękujesz sobie za ten porady.

________________________________________
Przed tobą wiele wyzwań. Wzlotów i upadków na drodze ku realizacji postanowień noworocznych.
Pierwszy krok za tobą. Masz świetnie opisane cele.
Teraz czas na realizację.
W kolejnych artykułach pomożemy w praktycznym ich wdrażaniu.
Powodzenia!


Autorka tekstu:

Portret Joanna Biernacka

mgr Joanna Biernacka

właścicielka Instytutu Pięknego Ciała,

kosmetolog bioestetyczny, promotorka zdrowego stylu życia

Lubisz być na bieżąco z nowościami urodowymi?
Zapisz się dziś na nasz profesjonalny newsletter! Dzięki temu nie ominie Cię żadna promocja a do tego zyskasz dostęp do najnowszych informacji o pielęgnacji ciała i twarzy!
Wyrażam zgodę na przeniesienie moich danych osobowych do GetResponse ( more information )